Sidor

tisdag 23 augusti 2011

tänder

Vi sover måttligt bra hemma hos oss just nu... Lillasyster håller på att få sina större tänder bak i munnen o i kombination med en förkylning bidrar det till att hon sover mindre bra... o följaktligen sover då även jag mindre bra... Är ändå tacksam över att det är en övergående fas!

I övrigt försöker jag febrilt fundera på julklappar men med måttlig framgång. I väntan på idéer tillverkar jag armar, ben o kroppar till kommande Tilda-kaniner. Bra att ha ett startlager ifall man någon gång har behov av en kanin att ge bort + o då har tid att sy ihop en (tycker det är värst att sy ihop kroppsdelarna, det tar så länge att sy för hand!)

Om du som läser detta har tips på någon bra julklapp som du själv gett bort, som du fått någon gång eller som du sett o tänkt att det där var ju en bra sak så tipsa gärna mig med en kommentar! Kravet är att klappen skall gå att tillverka själv. Är tacksam för alla idéer!

Ha en skön fortsättning på veckan!

6 kommentarer:

  1. Virkkaa matonkuteesta koreja ja mattoja :) Netistä löytyy hyviä ohjeita. Teetkö tilauksesta tuollaisia Tilda-pupuja?

    -K-

    SvaraRadera
  2. Om du ska ge en gåva åt någon som har öppen spis eller kakelugn kan du samla kottar, doppa dem i sterarin tills de blir helt vita och sen packa vackert. De lär ska fungera prima som tändbitar när man ska starta brasan, men är vackra att se på också (tex i en stor karhuburk). Tror jag sett det i Strömsö.
    På deras sida hittar du för övrigt säkert jättemycket bra tips för DIY- julklappar!

    SvaraRadera
  3. Kanske vetevärmare? du är ju så himla bra på att sy, så du skulle säkert sy hur fina såna som helst! Ärtpåsar till barn, vetevärmare till vuxna och barn, nåldynor åt nån som syr själv, nåletui, virknålsetui. Hemgjorda tvålar har jag fått o gillat!

    Martha Stewart har också många idéer på hemgjorda presenter: http://www.marthastewart.com/photogallery/gifts-for-her

    (btw, jag tycker Millis tips om kottar var superbra!)

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde ifjol som julklapp av toma äggkartonger ros-tändbitar. Man lagar av sjäva kartong-bottnet rosens kanter,o sedan drar av äggkartongs-locket smala bitar som man sätter in i kartong-koppen,så att det blir som en ros. Sedan doppar man hela rosen i stearin,hade oxå färgat stearin så det blev flera sorters "rosor". De hade funkat jättebra som tändbitar.
    Hoppas nån fick klart av min beskrivning...haha

    SvaraRadera
  5. Kiitos ihanoista ideoista! Pitäisi kokeilla se virkkaaminen matonkujeista, haluasin sellaisen maton itsellenikin ;) En ole vielä myynyt tilda-pupuja tilauksesta mutta miksipä ei? ota yhteyttä jos olet kiinnostunut (juanita@heikius.fi).

    Tack för alla fina tips! Måste testa! Ska plocka kottar idag, vi har rätt mycket på gården :) o vetevärmare o ärtpåsar är ingen dum idé! Eller ngt annat lättsytt men behövligt! Tvålar har jag aldrig lagat men varför inte :)

    SvaraRadera
  6. Rosorna verkade oxå intressanta, speciellt eftersom vi äter en del ägg hemma hos oss o följdaktligen har en del äggkartonger... Måste kanske komma via för att få se en för att riktigt få grepp om hur de ser ut... ;)

    SvaraRadera

Roligt att du tittade in! Tack för din kommentar!