Sidor

torsdag 8 september 2011

törs inte helt...

redan en tid har vi haft lust att flytta på en stor tavla som hänger vid matbordet. Den är rätt stor, ett svart-vitt fotografi från Amsterdam (Ikea). Helt ok på sin nuvarande plats men skulle passa bättre på övre våningen tycker vi. Frågan har varit vad vi ska ersätta tavlan med.

Igår kom jag på att jag vill ha 2-3 tavelhyllor på väggen. Att ha diverse mysigt på (vill bara ha d lite mysigare nu då höstmörkret är här). Så till problemet mitt (säkert ett miniproblem för de flesta men...) vi har nästan bara gipsväggar i vårt hus o då man ska fästa en hylla på dem så behöver det vara en massa proppar o annat bakom för att det ska hålla. O att själv skruva fast sånt gillar jag inte helt. Så mycket lättare att be maken om hjälp... Fast han har å andra sidan en massa andra saker som han tycker att är viktigare att prioritera. Hänga upp småtavlor fixar jag nog men tyngre saker drar jag mig för... Så får se hur länge det dröjer i praktiken innan tavlan är ersatt med de ännu icke inköpta tavelhyllorna? O om jag ska be maken hänga upp dem eller försöka våga själv? Vill bara inte borra fel o sen vara tvungen att spacka-slipa-måla... DET fick jag nog av när vi byggde!

Hur är det med er, hänger ni upp grejer på väggarna själva eller har ni ngn annan som hjälper er?

3 kommentarer:

  1. Måste erkänna att jag nog int hänger upp någo på väggarna själv. Det bara därför att jag tror att jag int kan.

    SvaraRadera
  2. Nu när vi bor i huset så har vi knappt hängt upp några tavlor alls, men i lägenheten vi bodde innan så hängde jag upp alla mindre tavlor och maken fixade spåren efter mej :) Större grejer får han hänga upp, jag är urkass på att veta vilka skruvar som passar på vilken slags väggar och hur man vet att där går el osv. Gillar annars att ha målade väggar så kan man slå in en spik när man känner för det - blir det fel är det bara att spackla över hålet och måla om! så kan man passa på och måla om hela rummet om man känner för det t ex ;)

    SvaraRadera
  3. Hej på dig du! Har inte sett din blogg på evigheter, såg nyligen att tavlan fortfarande hänger, så här är mitt tipps: Fram med borrmaskin och pluggar bara och våga sätta dit hyllorna! Men vet hur det är - drar mig ofta i länden för det. Försökte sätta upp en hylla i sonen rum, men kom bara in 1 cm med borren. Grr, den är nog för svag. Hade en byggarbetare här som gjorde färdigt golvlister och han var så snäll och borrade med sin superborrmaskin och då gick det lätt som en plätt!
    Lycka till! Kram, nilla

    SvaraRadera

Roligt att du tittade in! Tack för din kommentar!